Ga naar inhoud

Cursus wegwijs in de kinderrevalidatie

De DACD heeft in samenwerking met het Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs en Revalidatie Nederland de blended learning cursus “Wegwijs in het Speciaal Onderwijs en de Kinderrevalidatie” ontwikkeld.

De oriëntatie-cursus is bedoeld voor (nieuwe) medewerkers op mytyl- en tyltylscholen en in de kinderrevalidatie voor wie het goed is dat ze kennis hebben van de verschillende diagnosebeelden, ontwikkelingsstoornissen, de gevolgen daarvan voor leren en gedrag. Daarnaast komen de diverse disciplines op school en in de revalidatie aan bod, en bijvoorbeeld classificatiesystemen. Het niveau van de cursus is MBO(+).

Klik hier voor de flyer van deze cursus.

Blended learning: zelfstudie module én contactdag

‘Wegwijs in het speciaal onderwijs en kinderrevalidatie’ bestaat uit:

  • Een zelfstudiemodule (e-learning), waarin de cursisten in hun eigen tempo de cursus kunnen doorlopen. Dit deel bestaat uit vier hoofdstukken:
    • het landschap van speciaal onderwijs en kinderrevalidatie
    • de wijze van samenwerking en de rol van ouders hierbij
    • de gevolgen van een beperking voor leren en gedrag bij een kind
    • de kansen van ICT bij de begeleiding van deze kinderen.

Deze e-learning wordt afgesloten met een kennistoets.

  • Een contactdag, die alle cursisten verplicht zijn bij te wonen. Hier wordt casuïstiek behandeld en zullen opdrachten uit de e-learning besproken worden. De datum van de eerstvolgende contactdag is vanwege corona verplaatst, onder voorbehoud, naar donderdag 8 april 2021. Locatie is nog nader te bepalen. Cursisten ontvangen tzt de aanvullende informatie. Docenten van de contactdag zijn Ruud Wong Chung, Carola Bouwhuis en Karen van Hulst.

De totale studiebelasting ligt rond de 28 uur, waarvan 8 uur centraal tijdens de contactdag.

 

Freelearning Zelfmanagement in de Kinderrevalidatie

De Freelearning module Zelfmanagement in de Kinderrevalidatie is ontwikkeld voor professionals in de kinderrevalidatie.

Onderwerpen:

Wat is zelfmanagement en zelfmanagement ondersteuning? Wat betekent dit voor zorgprofessionals in de dagelijkse praktijk van de kinderrevalidatie? Hoe kan je als therapeut een coachende houding aannemen? Daar gaat deze module over.

Na het volgen van deze module heb je kennis opgedaan over definities en begrippen van zelfmanagement. Ook ben je je meer bewust van je eigen handelen met betrekking tot zelfmanagement en het stimuleren van zelfmanagement en eigen regie.

Zelfmanagement in de Kinderrevalidatie | start (free-learning.nl)

Terug naar boven